Kraków jest liderem wśród regionalnych rynków biurowych w Polsce. To piękne, zabytkowe, a jednocześnie nowoczesne i wielkie miasto przyciąga inwestorów z Polski, Europy i całego świata. W związku z tym wielu inwestorów decyduje się na wynajem biura w tym mieście.
Dla przyszłych inwestorów przedstawiamy poradnik wynajem biura w Krakowie krok po kroku. Zapraszamy do lektury.
Krok 1 – ustalenie potrzeb firmy
Pierwszym krokiem przy wynajmie biura w Krakowie powinno być dokładne i przemyślane ustalenie potrzeb firmy. Należy wziąć pod uwagę m.in. takie aspekty jak rodzaj i charakter wykonywanej działalności, wielkość firmy, jej aspiracje, plany, a także finanse. Warto także wziąć pod uwagę przyszły wzrost przedsiębiorstwa – wynajmując większą powierzchnię biurową niż za małą, unikniemy niepotrzebnych przeprowadzek w przyszłości.
Krok 2 – wybór lokalizacji biura
Bardzo istotny jest też odpowiedni wybór lokalizacji przyszłego biura. W Krakowie jest wiele lokalizacji biur, jednak nie każda z nich jest równie atrakcyjna. Lokalizacja i otoczenie – adres firmy – stanowią niejako jej wizytówkę, a wręcz swoistą reklamę. Należy również wziąć pod uwagę dogodności dojazdu do pracy dla pracowników, a także optymalne położenie dla klientów. Istotna jest również bliskość parku, terenów zielonych i rekreacyjnych. Dobrze, jeśli niedaleko znajdują się przystanki autobusowe oraz tramwajowe, ścieżki rowerowe czy parkingi, a także restauracje, sklepy, bankomaty itp.
Krok 3 – bliskość punków gastronomicznych
Poszukując biura w Krakowie, należy także wziąć pod uwagę dostępność punktów gastronomicznych. Mogą one znajdować się w samym biurowcu lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Nie jest tajemnicą, że przerwa na lunch jest konieczna w każdej pracy i dobrze regeneruje pracowników. To też znakomita okazja na nawiązanie relacji pomiędzy pracownikami biura.
Krok 4 – odpowiedni standard lokalu
Kolejnym ważnym krokiem przy wyborze biura dla firmy jest dobór standardu tego biura. Standard biura powinien odzwierciedlać taki standard, z jakim firma ma być kojarzona. Składają się na to takie czynniki jak m.in.: wygląd budynku, standard wynajętej powierzchni, dostęp do światła naturalnego, klimatyzacja, a także odpowiednia akustyka. Warto też pomyśleć o dodatkowe atrakcjach jak np. szatnie dla rowerzystów, czy strefy relaksu.
Krok 5 – umowa najmu biura
Jak już wybraliśmy odpowiednie biuro dla swojej firmy, czas przejść do kwestii formalnych – umowy najmu biura. Umowa powinna być napisana w sposób rzetelny oraz jasny dla każdej ze stron. Powinna ona zawierać m.in.: dane o podmiotach umowy, adresie, kwotę czynszu, a także precyzować, w jaki sposób ten czynsz będzie płacony. Na koszty wynajmu biura w Krakowie składają się także kaucja, która zabezpiecza powierzchnię biurową i ta kwestia również powinna być ujęta w umowie najmu.
Krok 6 – ustalenie innych opłat
To jednak nie wszystkie opłaty za wynajem biura w Krakowie, koszty te obejmują również opłatę eksploatacyjną, czyli tzw. service charge. Jest to suma składowa: utrzymania powierzchni wspólnych, sprzątania, administracji, ochrony, dostępu do internetu, a także ewentualnych usług ogrodniczych czy innych. Opłaty za media takie jak: prąd, woda, ogrzewanie mogą być refakturowane na najemcę lub płacone w formie ryczałtu.
Krok 7 – zarządca nieruchomości
Obsługa, którą sprawuje zarządca nieruchomości jest bardzo istotna. Chodzi tu m.in. o zaufanie najemcy do zarządcy, że lokal będzie spełniać oczekiwania. Administrator nieruchomości powinien szybko oraz kompetentnie reagować na wszelkiego rodzaju komunikaty od najemcy: zgłaszanie zastrzeżeń, usterek oraz ewentualnych uwag odnoszących się do stanu budynku. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą wynajmu biur w Krakowie prowadzoną przez firmę Herbewo: https://www.herbewo.krakow.pl